mandag 14. januar 2008

I gode venners lag :)

etter at helgavasken var unnagjort lørdag,
kunne jeg begynne med det jeg liker,
å lage mat.
vi hadde invitert et vennpar på
rakfisk.
tilbehøret er viktig,og
jeg hadde lyst til å prøve noe nytt.
lune sennepspoteter,
hadde jeg lyst på.
aner ikke om det er noe som heter det,
men jeg hadde en ide om hvordan jeg ville
de skulle smake.
halvkokte poteter ble skåret i skiver
og lagt i ei ildfast form.

kokte jeg en hvit saus,
som jeg smakte til med,
masse sennep
og
frisk purre.
sausen la jeg over potetene,
satte så formen i ovnen til potetene ble møre.
lot så potetformen stå,
til smakene hadde satt seg,
dryssa over frisk purre rett før servering.
dette smakte godt!
et avsørende bilde,
julegardinene henger oppe enda :)




ønsker alle som er innom ei fin uke !


17 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Mmmm, dette såg skikkeleg godt ut.
Du er ein reser på å trylle fram dei lekraste rettar.
Ha ei finfin veke du også:)
Klem.

[morgrethe] sa...

Nja..... skeptisk! Det så veldig deilig ut, og jeg er sikker på at det smakte godt..... det gjør jo alltid det når du lager mat..... men er litt skeptisk til sennep jeg da. Rakfisk hos meg er servert med mandelpoteter, purre, lefse og godt smør, altså meierismør. Kanskje jeg skal prøve lune sennepspoteter neste gang, vi har nemmelig rakfisk i kjøleskapet.

Klemmeklem fra lillesøster.

Berit T sa...

Spennande!!
Synes jeg kjenner den gode lukten helt hit.
Har en mann som helst ikke skal ha noe nytt, og iallefall ikke noe som smaker løk! Dermed begrenser det seg, men jeg prøver all slag når han ikk er hjemme!
Ha en fin uke, Åsemor:O)

Anonym sa...

Så flink du er ,dette så spennende ut! Å rakfisk det har æ aldri smakt.
Uansett koselig er det å ha gjester, håper dere hadde et velykket måltid.
Kaffen etterpå kan du få hos mæ, servert ved siden av et bål , selvfølgelig....

Astrids nr.2 sa...

MMM.. så riktig så godt ut med "lune sennepspoteter"... Skal nok prøves en gang, ja... Rakfisk er jo innmari godt da - både med og uten pottit og akevitt ;) Ha ei trivelig uke.. Jeg skal på skola igjen i tre dager nå. Gleder meg! Artig å komme "unna jobben" litt innimellom. Natta!

Emmeline sa...

Hmmmm både røde julegardiner og en rød julegris kjære Åsemor...skimtes der bak de deiligste retter:) Vi har kanskje ikke kommet til den 20 dag jul helt enda på din kalender???

Rakfisk er vel kanskje ikke helt min greie og når man kjører på med sennepspoteter...nja....skeptisk jeg også, hehehe! Men likevel;
For en gourmet dame du er; den knallande flinke gourmetdamen:)Dette er jo avansert mat syns jeg, litt mer avansert enn meg som endelig har begynt å bruke eddik i agurksalaten.... Det var litt av en revolusjon på matsiden her i huset, og det sier jo litt:)

Busstrylledamen var på plass i dag igjen. Det er nesten så jeg besvimer av all parfymen hun har på seg, men hva er det i kofferten??? Jeg har en tilsvarende koffert når jeg skal dra på seminarer og sånn, men ikke HVER DAG på bussen??? Hmmm... Det ble litt naturlig å skrive om henne fordi jeg hadde begynt å hekle. Ja; det høres kanskje rart ut...men plutselig sto valget mellom å virke normal overfor busstrylledamen, eller å virke som en gammel dame med heklenål.
OG det vil vi jo ikke...Dermed blir det bare heklet på veien HJEM istedet. 20 lapper nå...Det går så det griner vil jeg si!
Jaja nok gnål fra denne damen, kos deg i heimen eller på jobb:)

Nette sa...

Høres kjempegodt ut, tøff du er som tør å prøve!

@afjo72 sa...

Mildemåne, det hørtes innmari godt ut!!! Ikke noe sjakktrekk å lese dette innlegget rett før lunch nei... :o)

irina sa...

Takk for kommentar :)
Jeg liker også å lage mat !! kanskje vi kan utveksle oppskrifter ?
Ha en fin kveld !!

Sigurd Olav Silset sa...

Selv om jeg ikke spiser fisk, hørtes dette helt knall ut!! å så mye anna godt tilbehør også da:)

IngersATELIER sa...

Hei Åse, så utrolig deilig de senneps-potetene hørtes ut, smart. Da har dere kost dere i helga skønner jeg! Har faktisk litt igjen av jula jeg også... en advendtsstjerne henger i det ene soveromsvinduet;) om det er fordi jeg er treg... eller bare fordi jeg faktisk synes jula går for fort... skal vi kanskje ikke snakke så høyt om;))) Regner fortsatt her hos oss... ser ut som det blir oversvømmelser ut av det, ikke problem her, det bare renner ut i Skagerak! Ønsker meg sol og vår... får vel bare drømme ei stund til.
Fin uke til deg.
Klem Inger Bente.

elin1976 sa...

Dette så veldig snadder ut. Disse potetene har blitt notert i kokeboka mi for disse vil jeg prøve. De høres jo fantastiske ut til bla. spekemat...takk for tipset:O)

Tone sa...

Mmmmm, nå fikk jeg vann i munnen her. Ikke av rakfisken kanskje, men av sennepspotetene. Er veldig glad i sennep, jeg. Kanskje jeg skulle prøvd de ut sammen med spekemat som noen nevnte her. Ha det så bra, klem :-)

Anonym sa...

Jaja, hver sin smak. Dette måltidet åp alt for lukseriøst ut for meg, glad jeg var i Molde og spiste pizza! :)

Kisses fra Ane

Anonym sa...

Hmm, mente vel egentlig så der. :P

Grannylovestoknit sa...

Hei! Dette så veldig godt ut. Har aldri smakt rakfisk jeg!

Reidun May sa...

Så fint du laget det til, jeg vet ikke om jeg liker rakfisk, men det så jo godt ut:)